Innovation og Makerspace

Bramdrup Skoles Innovation Space eller Makerspace?

Bramdrup Skole er i besiddelse af et veludstyret fabrikationslaboratorium (FabLab). Det er et værksted, hvor der er digitale og analoge værktøjer, som eleverne kan anvende til at skabe ting.

De har mulighed for at lære digitalt udstyr at kende, lasercutter, vinylskærere, 3d-printere, robotteknologi og varmepresser mm.

Oprindeligt er sådanne laboratorier designet til at være lokale innovations- og prototype-værksteder for lokale opfindere. De er nu i lige så høj grad blevet relevante for skoler som vores i forhold til virkelighedsorienteret undervisning.

Lokalet bruges i håndværk og design, men kan bidrage i alle fag. Ydermere har vi et linjefag i udskolingen, hvor der er fokus på netop denne måde at arbejde på – Future Innovators.

Vores Innovation Space eller Makerspace, FabLab bidrager til læring inden for nedenstående områder:

Kreativitet: Er evnen til at skabe, innovere og være idérig. Tænke opfindsomt, lære af sine erfaringer og se muligheder.

Kollaboration: At samarbejde. At mestre samarbejde og deltage ligeværdigt i processer. Det er også at være og udvise ansvarlighed og være åben.

Kritisk tænkning: Handler om at forholde sig til verden på en problemløsende måde, at kunne analysere, evaluere og stille opklarende spørgsmål.

Kommunikation: Er ikke kun at tale - det er også at lytte. At udtrykke ideer og bruge forskellige platforme og anvende forskellige udtryk.

Teknologisk mestring: Denne kompetence handler om at anvende kendte teknologier på nye områder, og i det hele taget at anvende teknologi til at øge sine handlemuligheder.

Digitalt medborgerskab: Denne kompetence har fokus på at styrke det enkelte menneskes evne til at fungere og handle som borger i et samfund med stadig mere teknologi.